Schimmelende keukenvoorraad

Gevlogen Guido van Hengel

Even iets heel anders doen, afstuderen, naar het buitenland, of gaan werken - er zijn verschillende mogelijkheden om (tijdelijk) met iets anders bezig te zijn dan studeren. Dat kan een hele omschakeling zijn. In Gevlogen vertellen (oud)studenten hoe zij deze overgang ervaren. Waarom hebben ze voor verandering gekozen, wat vinden ze moeilijk en wat inspireert ze? Deze maand: Guido van Hengel. "Het valt me zwaar deze stad te verlaten."

Na zes jaar studie en een jaar aanrommelen is het dan uiteindelijk gelukt om een geschikte baan te vinden. Het is dus mogelijk, zelfs met een ‘compleet nutteloze’ maar ook dito leerzame studie als Midden,- en Oost-Europese geschiedenis aan de RuG.

Daarvoor moet ik echter wel weg uit Groningen. Het is niet anders. Iedereen die iets met zijn alfa-studie wil doen in Groningen is aangewezen op de universiteit of een enkele Noordelijke uitgever (Wolters Noordhof is de enige die me zo snel te binnenschiet). Graag had ik aan de universiteit nog een paar jaar gewerkt, gestudeerd of gepromoveerd. Mijn met zorg geschreven promotie-voorstel werd met een keurig briefje afgewezen. Nader telefonisch onderzoek wees uit dat er meer dan zestig gegadigden waren voor de schamele drie plaatsen aan het ICOG (Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek Groningen). Op het moment pendel ik dus als een nomade tussen Groningen (mijn huidige woonplek), Utrecht (mijn huidige werkplek) en een aangenaam dorp in de lommerijke streek van het Eemland (ooit een woonplek, toen een jeugdherinnering en nu weer een woonplek). In het weekeinde kom ik zuchtend thuis in Groningen. Door mijn afwezigheid schimmelt de keukenvoorraad in onaangeroerde staat en in bonte kleuren. Mijn boekenverzameling verstoft in de licht gekleurde houten Billy’s. Alles ademt vertrek.

...

De volledige versie van dit artikel is alleen te lezen in de papieren editie van Intensief Magazine. Abonnee worden?