Goesting


Column / Hiske Schipper

Ik heb een zwak voor Belgen. Vrijwel alle Belgen zijn lief, aardig, grappig en spontaan (behalve Marc Dutroux dan, maar dat zal de uitzondering zijn die de regel bevestigd.) Alle keren dat ik in België ben geweest werd ik enorm hartelijk geholpen en vriendelijk ontvangen. Daar kunnen ze in Groningen af en toe nog wel wat van leren. Volgens mij is je leven een heel stuk leuker als je met zo’n mooie zachte G kunt praten.

Dat ik Belgen zo leuk vind heeft niets te maken met alle vooroordelen over Belgen, alhoewel ik eenmaal een cabaretcursus heb gevolgd, waar ook een Vlaamse jongen aan meedeed. Ondanks dat ik hem dus bij voorbaat al heel erg grappig vond, was humor niet zijn sterkste punt. Geeft niets, maar dat is toch wel vervelend als je een weergaloos leuke cabaretier wil worden. Toch liet hij ons éénmaal schaterlachen. Een andere deelneemster van de cursus vertelde dat ze uit Zuidlaren kwam, waarop hij verbaasd reageerde met de mededeling dat hij nooit had geweten dat Zuidlaren echt bestond. Hij kende de plaats alleen van Berend Botje. En als iemand dat dan met een mooie zachte G verteld, ben ik verkocht.

Naast vooroordelen kent België ook vele voordelen: je kunt er goedkoper wonen, goedkoper studeren, goedkoper je borsten laten vergroten, beter onderwijs volgen en de kans dat je het Groot dictee der Nederlandse taal gaat winnen is aanzienlijk groter. Bovendien is België het land van de Vlaamse frieten, Vlaamse reuzen, Kuifje en Bobby, chocola en Belgisch Bier.

Okee, een klein nadeel van het land van onze Zuiderburen is dat regeren praktisch onmogelijk lijkt en alle records omtrent formatie inmiddels wel verbroken zijn. Wel weer heel mooi vind ik de actie ‘eerst regeren, dan scheren’ waarbij een aantal prominente Belgen (mannelijke Belgen, mag ik hopen) hun snor pas weer afscheren als er een nieuwe regering is.

Maar het aller-allermooiste aan de Belgen is wel hun taal. Ze gebruiken zulke mooie woorden! Een Mieke is een prostituee, klappen is kletsen, een kleedje is een jurkje, je neef is je kozijn en een schoonmakende agent in een trainingspak is een kuisende flik in een jogging.

Toch kunnen deze woorden nog niet tippen aan het mooiste Vlaamse woord: goesting. Goesting staat voor lust, voor trek, voor zin, maar klinkt dan zo veel mooier. Met het woord goesting kun je bijna alles zeggen: ieder zijn goesting (ieder zijn meug), de goesting of geen goesting (tegen heug en meug), met of tegen de goesting trouwen (met of zonder toestemming van de ouders), zijn goesting eten (zo veel hij wil), goesting of geen goesting (tegen heug en meug) en wat een broek vol goesting betekent, valt wel te raden.

Laten wij voortaan al die lelijke woorden vervangen door goesting. Weg met de lust, de honger, de zin, het verlangen. Alles is goesting. Oh, wat mooi.