Zien | Karima el Fillali
Zijn debuutprogramma De Antilliaanse Pot leverde Jandino Asporaat in 2005 de persoonlijkheidsprijs op tijdens het cabaretfestival Camaretten en verscheen op tv en dvd. Nu treedt de 28-jarige Antilliaanse Rotterdammer in heel Nederland op met zijn nieuwe theatervoorstelling Buena Vista.
(...)
En dan was er nog de piano: het instrument dat volgens Youp van ’t Hek geĆ«ngageerd cabaret oplevert. Jandino nam plaats achter de vleugel, raakte wat toetsen aan, om na 2 seconden weer op te staan. Hij ging ook niet meer terug. In plaats daarvan pakte hij de microfoon om met een fluwelen stem over een bandrecorder heen te zingen. De charmantheid van ‘ik kan niet pianospelen’ werd ongedaan gemaakt doordat Jandino laat zien dat hij wel degelijk muzikant is. Hij stelt vraagtekens bij de conventies van cabaret maar door daarna alsnog te zingen, doet hij dit niet op een hele radicale manier.
Opvallend sterk was de interactie met het publiek met als hoogtepunt de relatiequiz ‘Alles Kan Kapot’ met de toeschouwers, gepresenteerd door neef Onji: een tepelplukkende selfmade pimp en tevens trotse eigenaar van een rij goud in z’n mond, blingbling op z’n lijf en een naar eigen zeggen onweerstaanbaar charisma. Jandino’s toeschouwers durfde zich te laten zien en dat zorgde niet alleen voor hele grappige maar ook voor ontroerende momenten.
Na de vijf dagen besluiten de exen om het blauwe vrijgezellenbestaan vaarwel te zeggen en om weer bij elkaar te komen. Jandino heeft “liever een mooie leugen dan een lelijke waarheid.” Dit klinkt misschien mooi, maar het laat ook zien hoe de keuze voor comfort daadwerkelijke veran-dering tegengaat. Maar misschien is ook niet iedereen op zoek naar verandering.
(...)
De volledige versie van dit artikel is alleen te lezen in de papieren editie van Intensief Magazine. Abonnee worden?
Jandino Asporaat over mooie leugens en lelijke waarheden